Dag 15 – Ljubljana, Klagenfurt

We moeten helaas de idylle weer verlaten,  en rijden dus naar Ljubljana in Slovenië, na een tussenstop voor een tankbeurt. De rit duurt al met al een kleine vier uur, die geruisloos voorbij gaan. In Ljubljana merken we helaas wel dat het zondag is, de veel geprezen centrale markt bijvoorbeeld is gesloten. Wat wel open is, is de funicular naar het kasteel dat op zo’n 675 meter over de stad uitkijkt. We kijken er rond, nemen de al bijna vanzelfsprekende koffie en gebak, en dalen uiteindelijk weer af. We slenteren verder door deze leuke stad, komen nog even in de verleiding om ons jaarlijkse sportwedstrijd hier te bezoeken als we geconfronteerd worden met de supporters van Maribor, die onder begeleiding van de Sloveense politie op weg zijn naar het stadion van NK Bravo, waar de wedstrijd tussen de nummers 8 en 9 van de Sloveense competitie om drie uur begint. Maar we besluiten deze mogelijkheid voorbij te laten gaan. Wel rijden we aan het einde van de middag nog door naar Klagenfurt in Oostenrijk, want dat is alweer een stuk verder op weg naar huis. Vanaf nu gaan we in principe in grote stappen huiswaarts. Alleen staat morgen nog een kort bezoek aan de Red Bull Ring, het Oostenrijkse Formule 1 circuit bij Spielberg op de planning. We bedanken iedereen weer voor het meelezen en mee beleven van onze avonturen. En hopelijk tot de volgende keer. Nog een kleine verklaring voor de video van de dag, deze Limburgse hit is gebaseerd op originele Sloveense muziek.

Geplaatst in De Reis | 2 reacties

Dag 14 – Split, Skradin

Na een luxueuze nacht, afgesloten met een fantastisch ontbijt gaan we om half tien op pad richting Split, we wilden in eerste instantie ook nog een keer extra in Dubrovnik kijken, maar de parkeerplaats die we van te voren hadden uitgezocht was stampvol, en andere waren te ver lopen. Dus doen we het met een prachtfoto vanaf boven en rijden door naar Split, maar dan wel via de kustweg. Tot voor een maand moest je dan ook nog twee keer een grens passeren, want Bosnië en Herzegovina heeft daar ook nog een stuk land dat in zee uitkomt, maar Kroatië heeft nu een brug gebouwd zodat je over de eilanden voor het vaste land kunt reizen. Na een dikke vier uur arriveren we in Split en slenteren we heerlijk rond, met een drankje hier en een hapje daar vermaken we ons prima en gaan we uiteindelijk door naar onze slaapplek voor deze dag, een appartementje in Skradin. Dit is een klein pittoresk dorpje aan de voet van het Krka national park. Het is autovrij en heerlijk oud. Onze hostess is een Kroatische vrouw van een jaar of 65 die alleen Kroatisch spreekt, maar zich prima met Google Translate redt. Nadat we zijn ingechecked maken we een prachtige wandeling door het national park en eindigen we weer in het dorpje. Daar vinden we een lekker restaurant waar we heerlijk eten. De video van de dag is van de half-Kroatische Lorde.

Geplaatst in De Reis | 3 reacties

Dag 13 – Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Dubrovnik

Vandaag een wat rommelige dag. En dat allemaal door de regen. We vertrekken na een heerlijk ontbijt op tijd, want we vermoeden dat het druk zal zijn Tirana uit, en dat klopt. Als we eindelijk buiten de stadsgrenzen zijn zetten we koers naar ons eerste doel, Shkodër, maar als we daar vlakbij zijn valt er minstens 12 mm regen uit de lucht. We tanken (overdekt) maar besluiten dat de stad bezoeken met zulks noodweer geen zin heeft. Dus rijden we door naar Podgorica in Montenegro, de regen neemt af, en jawel, vlak voor Podgorica opnieuw minimaal 12 mm, we rijden op sommige plaatsen tot onze assen door de plassen. Dus ook Podgorica maar skippen. Volgende plaats, Nikšic, precies hetzelfde, onderweg bijna droog, we naderen en hoppa, 13 mm. Dan besluiten we om onze eindhalte voor vandaag te verplaatsen naar Dubrovnik. Onderweg daar naartoe komen we nog wel door Trebinje in Bosnië en Herzegovina, waar we snel, laat en droog lunchen. De oplettende lezer heeft al snel berekend dat we vandaag vier landen hebben aangedaan, Albanië, Montenegro, Bosnië en Herzegovina en we zijn nu in Kroatië. We zitten in een hotel aan zee zo’n tien kilometer onder Dubrovnik. Wat een contrast met gisteren, toen zaten we in een prachtig hotelletje, dat echter wel aan een van de drukste wegen van Tirana ligt, zodat het verkeer de gehele nacht is te horen, en nu luisteren we naar het ruisen der golven, wat ook de video van de dag verklaard, aangezien er verder dus niet veel is gebeurd. P.S. we hebben ondanks dat verkeer prima geslapen.

De video van de dag:

Geplaatst in Niet gecategoriseerd | Reacties uitgeschakeld voor Dag 13 – Montenegro, Bosnië en Herzegovina, Dubrovnik

Dag 12 – Tirana

Vanochtend rond half tien vertrokken uit Fier met als einddoel vandaag de hoofdstad van Albanie, Tirana. Onze eerste stop is bij de kabelbaan die ons naar ongeveer 1050 meter hoogte brengt op de berg de Dajti. Het ritje duurt ongeveer 20 minuten en is al de moeite waard. Eenmaal bovenop de berg genieten we van het uitzicht op Tirana en slenteren nog wat door het park aldaar. Daarna weer terug naar onze auto en gaan we op zoek naar ons hotel voor deze nacht. Dat valt nog niet mee. We hadden al gezegd dat het verkeer hier vrij hectisch, zacht uitgedrukt, is maar ons hotel is ook nogal weggestopt in een drukke straat, dus wat lastig te vinden. Maar na twee keer er voorbij rijden vinden we het hotel en de bijbehorende parkeerplaats toch. Het blijkt een schattig hotelletje te zijn met uiterst vriendelijk personeel. Saillant detail: de naam van het hotel is ‘London´, toch wel frappant op de dag dat de queen overlijdt. Na geinstalleerd te zijn gaan we de stad in. Ons eerste bezoek is aan Bunk’Art 2. Dit is een nagebouwde bunker waar een tentoonstelling te zien is over het onstaan van de inlichtingendienst en de Sigurimi, de geheime politie. Het geeft goed weer hoe het leven in Albanie onder het communistische regime was. Ons tweede bezoek is aan het zogeheten House of Leaves. Dit gebouw deed in het communistische tijdperk dienst als hoofdkwartier van de Sigurimi. Het is nu ook ingericht als museum. Wij zijn onder de indruk van beide tentoonstellingen. De video van de dag leek ons wel toepasselijk. Om bij te komen ploffen we op een terrasje neer om iets te drinken. Dat is wel nodig want het is hier nog steeds erg warm, zo rond de 32 graden. Wat hier vooral opvalt is het contrast tussen rijk en arm. Om ons heen op het terras goed geklede dames en heren, die heus wel iets te besteden hebben. Af en toe komt er een kindje langs de tafeltjes die probeert iets te verkopen of een hele jonge moeder met een baby’tje op haar arm die bedelt. We vinden een prima restaurant voor het diner en gaan terug naar ons hotel. Morgen een lange reisdag voor de boeg.

Geplaatst in De Reis | 1 reactie

Dag 11 – Gjirokäster, Vlorë, Fier

Vandaag gaan we mollen, of nou ja, deels is deze trip geïnspireerd op Wie is de Mol, welke vorig seizoen in Albanië was, wat ons beiden elkaar aan deed kijken en concluderen dat het er prachtig uitzag. En nu we hier zijn kunnen we dat alleen maar beamen. Het is echt een prachtig land. We zijn vanmorgen dus richting het meest zuidelijke punt van onze trip gereden, Gjirokäster. Dit is een oud plaatsje, hoog in de bergen, en WIDM was hier ook gedurende een aflevering. We hebben er rustig rond gekeken, en onze beenspieren op de klim omhoog getest. Daarna zijn we naar Vlorë gereden, een kustplaats waar WIDM zelfs meerdere afleveringen was. We hebben hier heerlijk laat aan het strand geluncht, en daarna nog even de voetjes in het water van ongeveer 25 graden. We zijn daarna nog wat verder langs de kust afgezakt, alvorens weer om te draaien en richting ons hotel in Fier te rijden. Over rijden gesproken, we zijn het er beide over eens dat Albanezen de slechtste chauffeurs van Europa zijn. Tenminste voor zover wij Europa gezien hebben. Ik heb bijvoorbeeld van Napels al wel eens gezegd dat het een georganiseerde chaos is, maar hier is het alleen maar chaos. Iedereen heeft z’n eigen regels, en gaat ervanuit dat de ander die regels ook hanteert. Zonder kleerscheuren komen we weer bij het hotel aan, waar we neerploffen op het terras. Margreet met een boekje en Bene kan de wedstrijd van AJAX daar volgen.

Geplaatst in De Reis | 1 reactie

Dag 10 – Ohrid, Fier

Vandaag een lange reisdag, nog niet eens in kilometers, maar in tijd. We moeten namelijk over twee bergketens, het Nationaal park Mavrovo in Macedonië en het Nationaal park Shebenik-Jabllanicë in Albanië. We hebben precies halverwege nog wel een stop in Ohrid, maar desondanks blijft het een zes uurs rit. Maar goed, we ontbijten vroeg en leveren de sleutels in bij de host van het appartement. Daarna richting Ohrid. Een prachtig, edoch toeristisch plaatsje. We zijn de hele reis niet zoveel Nederlanders tegengekomen. We parkeren vlakbij de boulevard, na enig afdingen, en lopen naar de Church of Saint John the Theologian, een prachtig, idyllisch kerkje in een park met uitzicht op zee. We lunchen daarna en besluiten nog naar het Antieke theater van Ohrid te rijden. Volgens internet vinden er tegenwoordig weer regelmatig evenementen in dit theater plaats, maar dan hoop ik dat de vrachtwagens die licht en geluid  aanleveren een andere Tomtom gebruiken dan wij vandaag, want de straatjes werden wel erg smal. We besluiten op 700 meter van het theater de pogingen te staken en riching onze eindbestemming, Fier in Albanië te gaan. Voor de geïnteresseerden, hier de link naar de wikipedia van  het theater, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Antiek_theater_van_Ohrid. Zoals gezegd gaan we vandaag van Macedonië naar Albanië, en voor iedereen die een Nexit overweegt, doe het niet. We hebben nu een viertal grenzen gepasseerd buiten de EU, en elke keer waren we minimaal een half uur kwijt. Een ander vermeldenswaardig feitje is dat we vandaag ook de slechtste wegen van de hele trip hebben gehad, zeker voor driekwart van de gehele reis vandaag zitten ze vol gaten. De video van de dag stond al bij voorbaat op onze lijst, maar kwam maar niet aan de beurt, dus dan nu maar.

Geplaatst in De Reis | 1 reactie

Dag 9 – Skopje

Vandaag is onze zogenaamde rustdag gepland. Dat betekent dat we ons niet verplaatsen en daardoor bijvoorbeeld tijd hebben om wasjes te draaien. Maar het betekent niet dat we verder niets doen. Dus gaan we wandelen naar de Old Bazaar, ongeveer anderhalf kilometer van het appartement. Dit schijnt de oudste, grootste bazaar in Europa te zijn. En groot is ie zeker, we brengen er aardig wat tijd zoet, en nemen daarna een heerlijke tosti als lunch. Na deze lunch lopen we weer richting appartement, maar lopen er wel aan voorbij, want we ontdekken dat op steenworp afstand het Moeder Teresa Gedenkhuis staat. Zij is geboren in Skopje. Teruglopend na dit bezoek ziet Bene een gebouw met een klok op de gevel, maar de tijd klopt niet, zeventien minuten over vijf??? Tegelijkertijd bedenk ik me dat onze host, toen we met de lift omhoog gingen naar het appartement, vertelde dat deze flats in de zestiger jaren zijn gebouwd, na de grote aardbeving. En wat blijkt, die aardbeving in 1963 heeft de klok op het stationsgebouw stilgezet, en het is nooit meer hersteld. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Skopje_1963. De video van de dag is wederom van Daniël Lohues, en ter ere van Moeder Teresa.

Geplaatst in De Reis | Reacties uitgeschakeld voor Dag 9 – Skopje

Dag 8 – Niš, Skopje

Vannacht rond vier uur beide even wakker van twee vriendinnen die op hun hotelkamer aankwamen en het niet helemaal met elkaar eens waren. Maar daarna snel weer in slaap gevallen en op een mooie tijd wakker. Een prima ontbijt, en daarna de Tomtom op Niš ingesteld. Daar arriveren we na zo’n tweeënhalf uur, en maken we een mooie wandeling door het centrum en het daaraan vastgekoppelde stadspark. Hier een hoop oude ruines. Daarna nog even naar de Çele Kula, oftewel de Skull Tower, ook hier mag, uit respect niet gefotografeerd worden, dus verwijzen we opnieuw naar https://en.m.wikipedia.org/wiki/Skull_Tower. Toen het tweede deel van de trip, naar Skopje in Noord-Macedonië. Dat betekent weer een grens passeren en dit keer werd er niet naar het kentekenbewijs gevraagd maar naar de groene kaart. De hele administratie doorgezocht, alle groene kaarten van 2017 tot eind 2021 aanwezig maar geen van dit jaar. Dat wordt betalen zegt de juffrouw, ga maar naar dat kantoortje, betaal en kom terug met het document, terwijl ze de paspoorten vasthoud. Ik naar dat kantoortje en zeg, schijnt dat ik de groene kaart mis, dat is dan 50 euro zegt ie. Ik zeg hier is m’n creditcard. Nee, zegt ie, alleen cash. Dus ik weer, je wilt mij een officieel document verkopen, die betaal ik alleen met officiële middelen die ik terug kan zien. Dan hebben we een probleem zegt ie. Nee, zeg ik, dan heb jij een probleem. Hij zogenaamd op zoek naar een collega, komt Margreet binnenstappen, en zegt, die van dit jaar is niet groen maar wit, alsjeblieft. Hij, met een boer met kiespijn lach, de “groene” kaart bekijken en ons weer naar de juffrouw met de paspoorten gestuurd. Ik tegen haar, in plaats van groen is ie dit jaar wit, zij met die zelfde boer met kiespijn lach de paspoorten terug gegeven. En in plaats van 2 minuten later zijn we tien minuten later toch in Noord-Macedonië. Nog kleine drie kwartier naar Skopje, en ons appartement, en nu zijn we geïnstalleerd. De eerste was heeft al gedraaid, boodschappen zijn gedaan, en nu zometeen nog even een avondwandeling.

Geplaatst in De Reis | 1 reactie

Dag 7 – Belgrado

Vanochtend rustig aan gedaan in Timişoara. Uitgeslapen en voor een ontbijt naar de Starbucks op de hoek getogen. Bij het uitchecken in het hotel zagen we Janneke Vos heel toevallig ook in de lobby van het hotel. Zij was in Groningen journaliste/verslaggever bij RTV Noord en is in 2006 met haar man vertrokken naar Roemenië om daar een eigen bedrijf te starten. Kleine wereld is het toch, waarin we leven. Wij vervolgen onze reis richting Belgrado. Een rit van zo’n 150 kilometer, peanuts dus voor ons. We rijden door een landschap van voornamelijk mais- en zonnebloemvelden. Eénmaal bij de grens aangekomen sluiten we aan in de kleine file die daar staat. De douanemedewerkers doen grondig hun werk. Ook wij ontkomen niet aan een ondervraging, de autopapieren moeten nog te voorschijn komen en uiteindelijk moest Bene’s koffer ook nog open, om te kijken of daar geen spullen in zaten daar waar Nederland bekend om staat…….. Nee dus. En na een klein half uur vertraging mochten we Servië binnen. Het landschap verschilt niet veel met dat van Roemenië en na een uurtje rijden we Belgrado binnen. De eerste stop is bij de grootste orthodoxe kerk van de wereld. Daar zien we tig bruidsparen, het lijkt wel lopende band werk. Naar blijkt is in de orthodoxe kerk gebruikelijk om te trouwen op zaterdag, hoorde Bene van een Roemeense collega. Er was nog geen hotel geboekt in Belgrado, dus eerst naar de McDonalds. Waarom, hoor ik je vragen, nou dat zit zo, in Servië en straks ook in Noord Macedonië, Montenegro en Bosnië is geen roaming, dus geen mobiel internet voor ons. Dus brengt de Mac uitkomst in deze situaties. Een hotel is snel gevonden en de jongeman bij de balie van het hotel geeft ons een kaartje van de stad met daarop alle highlights alvast aangekruist. Met deze kaart gaan we op stap en zijn verrast door de levendigheid van de stad.We vergapen ons aan een oud fort en genieten van een heerlijk diner. Het weer is ook opgeknapt, met een graadje of 23 is het hier prima vertoeven. Morgen gaan we naar Skopje, waar we twee dagen verblijven. De song van de dag is de Servische winnaar van het Eurovisie Songfestival van 2007.

Geplaatst in De Reis | 1 reactie

Dag 6 – Timişoara

Vanmorgen vroeg op, want er wacht een rit van drieënhalf uur, en zoals gezegd, Roemenië kent een uur tijdsverschil met de rest van West Europa. Helaas is het vandaag de gehele dag regenachtig. Zowel onderweg, als de eerste twee uur in Timişoara valt de regen met bakken uit de hemel. Daarom rijden we eerst naar de Iulius Town Mall, de grootste Roemeense mall buiten Boekarest, en brengen daar een flinke tijd zoet. Daarna toch richting het hotel en inchecken. Dat kost wel even moeite, we doen twintig minuten over tweeënhalf kilometer. Aangekomen en ingechecked is de regen aanmerkelijk afgenomen dus kunnen we een wandeling door het oude deel van de stad maken. We hebben om half zes met een collega van Bene afgesproken op het centrale plein. En dineren daarna heerlijk Italiaans bij een van de vele fantastische restaurants in deze stad. De video van de dag beschrijft wat we allebei hopen, dat dat wat vandaag viel, morgen niet meer kan vallen.