Dag 6

​Vanochtend kunnen we het rustig aan doen. De Mall gaat om tien uur open, maar dan zijn we er ook, na eerst nog ontbeten te hebben in ons hotel.

Even wat feiten:  Er zijn vier verdiepingen en op elke daarvan moet je 1.15 mile lopen om alles bij langs te gaan, 4 van de 10 bezoekers zijn toerist, er passen 43 Boeing 747 in de Mall,  de temperatuur binnen is een constante 70 graden  (fahrenheit), er zijn 520 winkels, 11000 werknemers, 40 miljoen bezoekers per jaar en er zijn 12750 parkeerplaatsen. In het midden van alle winkels is een compleet attractiepark, en er is een aquarium en een bioscoopcomplex in gevestigd. Kortom, groot is een understatement.
We beginnen op de hoogste verdieping, lopen een rondje, en herhalen dit steeds. En ondertussen werken we ons lijstje af. Van alles wat we wilden kopen is tweederde echt aangeschaft. Met nog eens het voordeel dat er geen tax op kleding wordt berekend. En dat komt goed uit als je je badpak bent vergeten (ik noem geen namen…) en er hotels worden geboekt met een zwembad.
We sluiten dit bezoek af met een lunch bij het Hard Rock Cafe,  en weer kan er een lokatie worden toegevoegd aan het speciaal gemaakte T-shirt van Bene.

Bij het huren van de auto hebben we twee chauffeurs opgegeven, en vanmiddag was het de beurt aan Margreet om ons veilig van A naar B te brengen. En bij het tanken compenseren we weer een deel van het shoppen. We vullen de tank, er moet driekwart bij en dat was ongeveer 60 liter, en moeten daarvoor 30 euro betalen. Met deze prijzen kunnen we nog wel wat kilometers afleggen. Eindpunt van vandaag: Duluth. Deze plaats is gelegen aan Lake Superior, het tweede meer dat we zien.

Na het inchecken lopen we via een skywalk naar de baai. En meteen zien we een blikvanger. De aerial lift bridge. We lopen er overheen, en kijken vervolgens nog vanaf verschillende plekken over het meer uit. Onderweg zien we een whiskey brouwerij, en natuurlijk moeten de kenners onder ons deze even bezoeken. De hier gebrouwen whiskey wordt geproefd, en aangeschaft. Een unieke fles gaat mee de koffer in. Nu nog een nieuwe koffer erbij…

We eindigen deze dag bij een Italiaans restaurant. We waren even toe aan een andere keuken en hebben naast een heerlijke maaltijd ook nog eens een erg leuk en interessant gesprek gevoerd met een Amerikaans-Canadees stel. Zulke ontmoetingen geven de reis nog net even dat extra tintje.

the Mall of America (gedeeltelijk)

met o.a. in het midden een pretpark

de hefbrug in Duluth, MI

lokaal gebrouwen en verkochte whiskey, geen bourbon, heerlijk

en the song of the day is vandaag:

Dit bericht is geplaatst in De Reis. Bookmark de permalink.